Program zajęć
PROPOZYCJE TEMATÓW DO REALIZACJI NA ETAPIE PRZEDSZKOLNYM
„Czy w przyrodzie jest miejsce dla komarów i myszy?
- omówienie znaczenia organizmów nie lubianych w przyrodzie. W trakcje jego realizacji dzieci poznają współzależności występujące w przyrodzie i dowiedzą się, że w przyrodzie nie ma niepotrzebnych gatunków, a każde stworzenie ma swoje miejsce i rolę do spełnienia.
„Zgnieć śmieć”
- kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
- kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
- uświadomienie potrzeby ograniczania śmieci,
- zwrócenie uwagi na problem rosnącej objętości śmieci
- jak postępować z wybranymi odpadami, by zajmowały jak najmniej miejsca
- uświadomienie, że można aktywnie uczestniczyć w ochronie środowiska
„Woda życiodajny napój”:
- wdrażanie do oszczędzania wody,
- sposoby oszczędzania wody,
- zastosowania wody deszczowej
„Podróż przez 4 pory roku”:
- utrwalenie charakterystycznych cech pór roku,
- rozpoznawanie pór roku po charakterystycznych zmianach zachodzących w
przyrodzie
„Jesienne zwyczaje zwierząt”
- zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- poznawanie i prawidłowe nazywanie leśnych zwierząt,
- wypowiadanie się na temat charakterystycznych cech opisujących zachowanie i zwyczaje jeża, wiewiórki, niedźwiedzia.
„Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”
- rozbudzanie zainteresowania losem zwierząt w czasie zimy,
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec ptaków i zwierząt leśnych,
- zrozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt w czasie, kiedy trudno im zdobyć
pożywienie w naturalny sposób,
- zapoznanie z gatunkami ptaków, które występują w Polsce zimą,
- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt, które potrzebują pomocy zimą,
- poznawanie sposobów dokarmiania ptaków i zwierząt w lesie,
- poznanie pokarmów, którymi można dokarmiać ptaki i zwierzęta leśne.
„Zasady zachowania w przyrodzie”
- omówienie potrzeb obcowania człowieka z przyrodą (przedstawienie korzyści i możliwości jakie daje przyroda)
- zapoznanie z zasadami obowiązującymi w przyrodzie (wspólne odgadywanie znaczenia przedstawianych przyrodniczych znaków zakazu)
- praca samodzielna (indywidualny projekt przyrodniczego znaku zakazu)
PROPOZYCJE TEMATÓW DO REALIZACJI W PIERWSZYM ETAPIE EDUKACYJNYM, KLASY I – III
„O czym szumią drzewa?”
- poznanie mieszkańców lasu i panujące między nimi zależności pokarmowe,
- uświadomienie sobie, że las to nie tylko miejsce rekreacji i wypoczynku ludzi, ale przede wszystkim schronienie dla wielu żyjących tam istot,
- poznawanie nazw leśnych roślin i mieszkańców lasu,
- zrozumienie pojęcia: ekosystem, łańcuch pokarmowy, warstwy lasu,
- poznanie zasad zachowywania się w lesie,
- zrozumienie potrzeby ochrony lasów.
„Kto mieszka w lesie?”
- zrozumienie dla poszanowania świata roślin i zwierząt (rozpoznawanie roślin i zwierząt żyjących w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród/działka,
- informacja, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice
„Trop w trop-śladami dzikich zwierząt”
- rozpoznawanie wybranych gatunków dzikich zwierząt,
- przyporządkowywanie śladów do zwierząt, które je zostawiły,
- zapoznanie z biologią i zwyczajami wybranych zwierząt dziko żyjących,
- zasady zachowania w lesie,
- zasady zachowania w stosunku do dzikich zwierząt,
- poznanie zagrożeń i zasad ochrony dziko żyjących zwierząt,
- zrozumienie potrzeby ochrony ekosystemów, w których żyją dzikie zwierzęta
„Poznajemy Park Krajobrazowy Pogórza Przemyskiego”
- prezentacja multimedialna przedstawiająca walory przyrodnicze i kulturowe Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego (przedstawienie zabytków, omówienie charakterystycznych gatunków roślin i zwierząt, wspólne rozpoznawanie gatunków oraz nauka nowych terminów przyrodniczych)
PROPOZYCJE TEMATÓW DO REALIZACJI W DRUGIM ETAPIE EDUKACYJNYM, KLASY IV – VIII
„Jesteśmy odpowiedzialni za swoje śmieci”
- przedstawienie zasad i potrzeby segregacji odpadów, wyjaśnienie znaczenia symboli występujących na opakowaniach,
- zapoznanie z pojęciami segregacja, kompostowanie, sortowanie, biodegradacja,
- wskazanie przykładowych konsekwencji wynikających z braku segregacji odpadów,
- rozumienie konieczność ochrony przyrody,
„Skrzydlaci przyjaciele – ptaki chronione w Polsce”
- podczas zajęć uczniowie poznają kilka gatunków ptaków chronionych w Polsce, zapoznają się z ich wyglądem, środowiskiem życia i dowiedzą się ciekawostek dotyczących tych ptaków,
- umieją dopasować zdjęcie ptaka do jego nazwy,
- rozumieją potrzebę ochrony przyrody,
- znają cechy ptaków,
- poznają głosy ptaków,
- potrafią wyjaśniać pojęcia: ptaki chronione, ornitologia
„Poznajemy gatunki drzew”
- wzbogacimy naszą wiedzę o rodzimych gatunkach drzew. Nauczymy się je odróżniać po liściach i korze.
„Warstwy lasu – co w lesie słychać i widać.”
- poznanie:
-
a. warstwowej budowy lasu,
-
b. warunków panujących w każdej warstwie lasu,
-
c. źródła zanieczyszczeń lasu
- omówienie konieczności ochrony środowiska przed degradacją,
- przyporządkowanie wybranych gatunków roślin i zwierząt do określonej warstwy lasu,
- poznanie zagrożenia lasu wynikające z działalności człowieka.
"Praktyczna segregacja śmieci"
- omówienie potrzeby segregowania śmieci oraz skutków zaśmiecania środowiska
- zapoznanie z rodzajami odpadów (stopniami ich zagrożenia dla środowiska, długością rozkładu)
- wspólna, praktyczna segregacja przykładowych śmieci (zapoznanie z tworzywami oraz odpowiednimi dla nich kolorami kubłów)
„Poznajemy Park Krajobrazowy Pogórza Przemyskiego”
- prezentacja multimedialna przedstawiająca walory przyrodnicze i kulturowe Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego (przedstawienie zabytków, omówienie charakterystycznych gatunków roślin i zwierząt, wspólne rozpoznawanie gatunków oraz nauka nowych terminów przyrodniczych)
Zima w przyrodzie – przyczyny zmian w przyrodzie i sposoby przetrwania zwierząt i roślin
- prezentacja omawiająca procesy zachodzące zimą w przyrodzie oraz sposoby przetrwania zwierząt i roślin w trudnych warunkach, metody rozpoznawania gatunków drzew zimą
- wspólne rozpoznawanie gatunków zwierząt z jednoczesnym przyporządkowaniem ich do gatunków: zapadających w sen zimowy lub aktywnych zimą (ssaki, płazy i gady, owady), odlatujących w cieplejsze rejony lub pozostających w kraju na zimę (ptaki)
PROPOZYCJE TEMATÓW DO REALIZACJI W SZKOŁACH ŚREDNICH
„O formach ochrony przyrody w Polsce”
- zapoznanie uczniów z systemem ochrony przyrody w Polsce,
- omówienie walorów przyrodniczych wybranych terenów chronionych w najbliższej okolicy,
- zapoznanie z definicją „europejskiej sieci Natura 2000”,
- przedstawienie zależności pomiędzy lokalizacją obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych,
- wyjaśnienie pojęć form ochrony przyrody.
„Walory przyrodniczo-krajobrazowo-kulturowe parków krajobrazowych będących w zarządzie tut. Zespołu”
"Zmiany w środowisku zagrożeniem dla roślin i zwierząt"
- prezentacja omawiająca zagrożenia dla świata przyrody, wynikające ze zmian cywilizacyjnych (przedstawienie skutków rozbudowy miast i autostrad oraz rozwoju rolnictwa, omówienie zaniku siedlisk naturalnych, problemu kłusownictwa i dzikich wysypisk śmieci, poznanie sposobów minimalizowania zagrożeń)
M I N I K I N O P R Z Y R O D N I C Z E
Zespół dysponuje także bogatą bazą filmów edukacyjnych:
* „Lasy Naturalne”,
* ”Home S.O.S. Ziemia”,
* „Bieszczady pod ochroną”,
* Rok w Puszczy-Białowieski Park Narodowy”,
* „Żubr jest dziki w Bieszczadach”,
* „Z biegiem Tanwi”,
* „Beskid zielony-Beskid chroniony”,
* „Czy zasypią nas śmieci?”,
* „Segregujemy śmieci”,
* „Kto kogo zjada”,
* „Gdzie kto mieszka”,
* „Najpiękniejsze zjawiska przyrody”,
* „Tętno pierwotnej Puszczy”,
* „Dzikie z natury”,
* „ Król karpackich lasów”,
* „Życie”,
* „Saga prastarej Puszczy”,
* „Tajemnice świata przyrody”,
* „Życie-początek”,
* „Opowieść o życiu”,
* „Magia natury-niezwykłe spektakle”,
* „Zadziwiające życie bezkręgowców”,
* „Prywatne życie roślin”,
* „ Planeta Ziemia”,
* „Życie gadów i płazów”,
* „ Życie ptaków”,
* „Życie ssaków”
oraz
* „Dzik Ryjo".
* Magurski Park Narodowy”,
* „Ogrody wyobraźni „Wiklina w Arboretum””,
* „Drzewa podkarpackich lasów” ”
* „Podkarpackie pod ochroną”,
Zajęcia prowadzone są nieodpłatnie.
Każdy chętny do skorzystania z powyższej oferty powinien zgłosić telefonicznie akces indywidualny lub grupowy (max. do 25 osób) na minimum 2-3 dni przed przybyciem.
ZAPRASZAMY!
Integralna częścią procesu dydaktycznego i wychowawczego na wszystkich szczeblach edukacji w polskich szkołach jest problematyka odnosząca się do edukacji ekologicznej. Rola edukacji w kontekście nowej jakości krajobrazu jest istotna dla nas wszystkich, ponieważ problemy ochrony przyrody i kształtowania krajobrazu wciąż są niedostatecznie zrozumiałe przez znaczną część społeczeństwa.
W wychowaniu nowego pokolenia należy zwracać nieustanną uwagę na to, że krajobraz jest wspólnym dziełem przyrody i człowieka.
Żeby zmienić mentalność ludzi, żeby przekonać społeczeństwo, że podejmowane działania na rzecz ochrony dziedzictwa przyrodniczego mają dodatni wpływ na efekty gospodarcze i zdrowotność społeczeństwa, potrzeba wielu lat.
Edukacja ekologiczna jest częścią systemu edukacji przyrodniczej, na którą składa się nauczanie biologii, ekologii, chemii, geografii, ochrony przyrody, architektury krajobrazu i wielu innych dziedzin nauki i praktycznego działania. Wszystkie te dziedziny dostarczają konkretnej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu systemów przyrodniczych w warunkach różnorodnej działalności człowieka. Edukacja ekologiczna powinna powodować pozytywne zmiany postępowania ludzi wobec środowiska przyrodniczego, także stały rozwój osobowości samego człowieka, jego postaw moralnych, uwrażliwienie na piękno oraz ukazywanie i dostrzeganie tego piękna.
Poznawanie przyrody mieści się w szeroko pojętym procesie edukacyjnym, spełnia ważną funkcję w wielostronnym rozwoju osobowości człowieka, poprzez kształtowanie zainteresowań dziecka ma wpływ na jego rozwój intelektualny, tworzy podstawę i warunki do jego świadomego postępowania w duchu szacunku do przyrody oraz jej ochrony teraz i w przyszłości, do zrozumienia stanowiska i roli człowieka w przyrodzie.
Ważnym elementem w działalności statutowej Zespołu Parków Krajobrazowych w Przemyślu są prowadzone od lat prelekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a także organizowanie i udział w rozmaitych akcjach, a także w imprezach ekologicznych. Z obserwacji pedagogów potwierdzonych rezultatami wielu badań wynika, że bezpośrednie doświadczenia ucznia, oparte na obserwacji i osobistym przeżyciu pełnią ogromną rolę w opanowywaniu zagadnień przyrodniczych. Staramy się zatem uwrażliwiać uczniów na elementy przyrody znajdującą się tuż za oknem, zgodnie z popularnym w edukacji przyrodniczej schematem: poznać - zrozumieć – pokochać – chronić.