Praktyki i staże
Jesteś pasjonatem przyrody naszego regionu?
Studiujesz na kierunkach przyrodniczych/środowiskowych?
Nie masz pomysłu na temat swojej pracy licencjackiej/inżynierskiej/magisterskiej?
Jesteś we właściwym miejscu.
Zachęcamy Cię do zapoznania się z prezentowanymi propozycjami tematów prac, które pozwolą na lepsze poznanie środowiska przyrodniczego i kulturowego obszarów parków krajobrazowych na terenie naszego województwa, a co za tym idzie do ich pełniejszej ochrony.
Jeśli zdecydujesz się na realizację wybranego tematu, możesz liczyć na pełną współpracę z naszej strony w zakresie udostępnienia danych niezbędnych do stworzenia pracy.
ZAGADNIENIA Z ZAKRESU PRZYRODY OŻYWIONEJ
NA PRZYKŁADZIE PARKÓW KRAJOBRAZOWYCH ADMINISTROWANYCH PRZEZ TUT. ZESPÓŁ
-
Inwentaryzacja popielicy (Glis glis) - gatunku gryzonia z rodziny popielicowatych w kompleksach leśnych.
-
Porosty Lichenes.
-
Zastosowanie porostów w bioindykacji lasów.
-
Roślinność kserotermiczna/eutroficzne łąki wilgotne i jej/ich ochrona.
-
Monitoring populacji raka rzecznego, szlachetnego (Astacus astacus) w wodach płynących. Zagrożenie i ochrona.
-
Preferencje siedliskowe i lęgowe wybranych gatunków sów.
-
Monitoring populacji modraszka arion (Maculinea arion). Zagrożenie i ochrona.
-
Starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne – znaczenie dla retencji zbiorników i cieków wodnych.
-
Zmiennowilgotne łąki trzęślicowe jako ważne siedlisko dla bioróżnorodności gatunkowej.
-
Wpływ sposobu gospodarowania na terenach łąkowo-pastwiskowych na zachowanie w florze rzadkich i chronionych gatunków roślin.
-
Torfowisko wysokie i przejściowe. Zagrożenia i ochrona.
-
GIS a wyznaczanie i monitoring korytarzy ekologicznych w obszarach parków krajobrazowych.
-
Dzikie rośliny jadalne w parkach krajobrazowych.
-
Formy ochrony przyrody w parkach krajobrazowych w aspekcie edukacji przyrodniczo-leśnej oraz turystyki i rekreacji.
ZAGADNIENIA Z ZAKRESU PRZYRODY NIEOŻYWIONEJ/TURYSTYKI
NA PRZYKŁADZIE PARKÓW KRAJOBRAZOWYCH ADMINISTROWANYCH PRZEZ TUT. ZESPÓŁ
-
Inwentaryzacja cennych form skalnych i odsłonięć geologicznych w aspekcie ich przydatności dla celów edukacyjnych i turystycznych.
-
Badania historycznego wydobycia kopalin.
-
Badanie wpływu ruchu turystycznego (turystyka piesza, rowerowa, wspinaczka skalna) i infrastruktury turystycznej na elementy środowiska abiotycznego.
-
Zasoby przyrody nieożywionej w parkach krajobrazowych tut. Zespołu.
-
Możliwości rozwoju turystyki proekologicznej na terenie parków krajobrazowych.
-
Pozytywne i negatywne aspekty udostępnienia turystycznego obszarów chronionych na terenie parków krajobrazowych.
ZAGADNIENIA Z ZAKRESU KRAJOBRAZU
NA PRZYKŁADZIE PARKÓW KRAJOBRAZOWYCH ADMINISTROWANYCH PRZEZ TUT. ZESPÓŁ
-
Znaczenie roślinności w krajobrazie naturalno-kulturowym.
-
Możliwości wykorzystania kompleksowego planowania przestrzennego jako narzędzia kształtowania krajobrazu na terenach chronionych.
-
Współczesne przemiany funkcji gospodarczych i społecznych terenów wiejskich i ich wpływ na krajobraz.
-
Rola wielofunkcyjnej gospodarki leśnej w kształtowaniu krajobrazu.
-
Waloryzacja szaty roślinnej wybranego fragmentu krajobrazu w parkach krajobrazowych.
ZAGADNIENIA Z ZAKRESU MATERIALNEGO I NIEMATERIALNEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO
NA PRZYKŁADZIE PARKÓW KRAJOBRAZOWYCH ADMINISTROWANYCH PRZEZ TUT. ZESPÓŁ
-
Folklor, tradycje i obyczaje na styku kultur – problem wzajemnych wpływów i przenikania.
-
Rola obiektów kulturowych w krajobrazie.
-
Mała architektura sakralna jako świadectwo historii i element kultury materialnej i niematerialnej regionu.
-
Charakterystyczne cechy stylistyczne w tradycyjnym budownictwie ludowym.
-
Dawne cmentarze jako świadectwo historii lokalnej (cmentarze wojenne, cmentarze żydowskie).
-
Las jako źródło wartości kulturowych i ich wykorzystanie w edukacji przyrodniczej.